BMI  بالاتر با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد

5ژوئیه 2017- بر اساس مطالعه ی منتشر شده درJAMA Cardiology ، شواهد جدیدی به ارتباط بین شاخص توده بدنی بالاتر(BMI) و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و دیابت نوع 2، افزوده شد.

ارتباط بین BMI بالاتر و خطر بیماری قلبی متابولیسم معمولا از مطالعات مشاهداتی بدست آمده است که به دلیل عوامل خطر مشترک نمی تواند به طور کامل میزان دخالت هر عامل خطر را مشخص کند. آنالیزهای تصادفی مندلی (یک روش تجزیه و تحلیل با استفاده از اطلاعات ژنتیکی) رویکردی است که تا حدی این محدودیت ها را برطرف می کند. پرفسور Donald M. Lyall از دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند و همکارانش برای بررسی ارتباط بین BMI و بیماری های قلبی و متابولیک و صفات، مطالعه ای را با استفاده از آنالیز تصادفی مندلی و اطلاعات 119 859 نفر در بیوبانک بریتانیا (با داده های پزشکی، sociodemographic و ژنتیک) انجام دادند.

در این مطالعه 47 درصد از افراد مرد بودند و سن متوسط افراد شرکت کننده 57 سال بود.

محققان دریافتند که BMI بالاتر، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر، فشار خون بالا و دیابت نوع 2  و همچنین با افزایش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک ارتباط دارد. این ارتباطات مستقل از سن، جنس، مصرف الکل و سابقه مصرف سیگار بودند.

نویسندگان مقاله می گویند که نتایج این مطالعه برای سیاست های بهداشت عمومی در بسیاری از کشورهایی که با معضل افزایش میزان چاقی روبرو هستند، ارزشمند است. شاخص توده بدنی یک عامل خطر قابل تغییر برای رفع خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در جمعیت عمومی است. از محدودیتهای این مطالعه فقدان اطلاعات کامل در مورد طیف کامل واسطه های بالقوه، مانند میزان چربی و سطح گلوکز، بود.

منبع و سایت خبر:

JAMA Cardiology, 2017; DOI: 10.1001/jamacardio.2016.5804

www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170705113108.htm